Werkwijze

Algemeen

onze werkwijze

Na het maken van een afspraak wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek brengen we samen de zorgen en vragen in kaart en bekijken we of therapie passend en zinvol is.

In sommige gevallen is het wenselijk dat het kind niet aanwezig is bij het intakegesprek. Dit geeft ouders de ruimte om vrijuit te spreken, zonder het kind onnodig te belasten.

Wanneer er therapie wordt gestart, komt het kind meestal alleen naar de sessies. Soms krijgt het opdrachten mee om thuis verder te oefenen. Het opbouwen van een vertrouwensband is essentieel. Daarom wordt niet standaard alle inhoud van de gesprekken met ouders gedeeld. In overleg, of op verzoek van het kind, kunnen bepaalde zaken alsnog besproken worden.

De gesprekken vinden doorgaans plaats in mijn praktijk. Voor volwassenen is het ook mogelijk om consulten online te voeren, mits dat passend is bij de hulpvraag.

In sommige situaties, bijvoorbeeld bij leerproblemen, kan aanvullend onderzoek nodig zijn om vaardigheden en functioneren beter in beeld te brengen. Als een test wordt voorgesteld, bespreek ik dit altijd eerst met u. De resultaten worden vervolgens uitgebreid toegelicht.

Na afloop van het traject ontvangt u een schriftelijk verslag, gericht aan de ouders. Indien gewenst kan dit – na overleg – ook gedeeld worden met school of huisarts.

Zonder uw toestemming wordt er geen informatie aan derden verstrekt.

Let op: testresultaten zijn beperkt geldig, afhankelijk van het type onderzoek dat is uitgevoerd.

Begeleiding en onderzoek bij hoogbegaafdheid

In mijn praktijk werk ik veel met hoogbegaafde kinderen. Ik doe onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van een hoge intelligentie.

Hoogbegaafde kinderen kunnen in de praktijk tegen diverse problemen aanlopen, zoals:

  • leerproblemen

  • gedragsproblemen

  • verwarring met andere diagnoses

  • moeite in sociale contacten

  • problemen met executieve functies

  • hoogsensitiviteit

  • overige belemmeringen

Ik bied begeleiding aan kinderen die op welk vlak dan ook vastlopen. Dit kan zowel op school als in de thuissituatie zijn.

Daarnaast geef ik op verzoek lezingen over dit onderwerp, vaak in combinatie met thema’s als beelddenken en dyslexie. Bij hoogbegaafde kinderen komt beelddenken regelmatig voor, net als dyslexie. Dit kan leiden tot aanzienlijke problemen op school.

IQ Test

In sommige gevallen is het wenselijk of nodig om het IQ van een kind in kaart te brengen. Een IQ-test geeft inzicht in de sterke en minder sterke kanten, en helpt om het aanwezige potentieel beter te begrijpen.

In mijn praktijk wordt gewerkt met de meest recente intelligentietest: de WISC-V.

De test wordt zorgvuldig en betrouwbaar uitgevoerd. Na afloop ontvangt u een verslag met de resultaten en een toelichting op de bevindingen.